Waar wij voor staan

Op CBS Het Middelpunt willen we een betekenisvolle bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in Hoogvliet. Bij ons staan kinderen centraal, zorgen wij voor goed onderwijs, werken we aan goed partnerschap met ouders en werken we samen met organisaties buiten de school met als doel om de kinderen op hun eigen manier maximaal te laten groeien.
 

Missie

Onze leerlingen groeien op en ontwikkelen zich tot zelfstandige, betrokken en verantwoordelijke wereldburgers. Zij zijn het middelpunt in ons onderwijs en samen dragen we bij aan een prettige, veilige en inclusieve samenleving waar iedereen ertoe doet en waar we van en met elkaar leren. Vanuit onze christelijke waarden, die volgens ons bij iedereen passen, streven we ernaar om ieder kind basisvaardigheden te leren die bijdragen aan een toekomst waarin zij succesvol zijn, zich succesvol voelen en een positieve bijdrage leveren aan de wereld. In Rotterdam liggen kansen en die pakken we!

• We zijn verantwoordelijk voor onszelf en elkaar.
• We zijn betrokken bij onze persoonlijke ontwikkeling, de school, elkaar en de omgeving.
• We zijn ambitieus, we doen het iedere dag een beetje beter

Betrokken, verantwoordelijk en ambitieus, op het Middelpunt zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet!

 
Visie
Op het Middelpunt zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet!

Want:

Op mijn school zijn alle medewerkers samen verantwoordelijk voor mij. Zij leren mij taal, lezen en rekenen. Zij leren mij ook andere nieuwe dingen te ontdekken door veel te lezen, door ons digitaal wegwijs te maken en door te doen. Ze leren mij op mijn eigen kunnen te vertrouwen en vertrouwen te hebben in mijn medeleerlingen en iedereen in en om de school heen. Zo hebben we het fijn met elkaar en zorgen we samen voor een prettige sfeer.

Onze school staat in Hoogvliet, een deelgemeente van Rotterdam. Ik ken de stad en zijn bewoners, het is belangrijk dat we hier fijn en veilig samenleven, daar doe ik aan mee.

Mijn leerkracht maakt samen met mij zichtbaar wat ik al kan en wat de volgende stap is voor mij. Dat is soms best spannend, maar mijn leerkracht helpt mij om die stap te durven zetten. Hij/zij weet zeker dat ik het kan, als ik het maar probeer. Leren op mijn school is leuk!

De leerkracht praat ook over mijn ontwikkeling en prestaties met mij en mijn ouders. Zij vinden het belangrijk dat mijn ouders ook betrokken zijn bij de school en mijn onderwijs. Samen zorgen we ervoor dat ik steeds een beetje meer leer en kan.

We doen creatieve, culturele en sportieve activiteiten onder schooltijd en de leerkrachten zorgen ervoor dat ik me fijn voel in de klas waardoor ik goed kan leren aan de basisvaardigheden. Zij werken hier dagelijks doelgericht aan, dit zie je terug in al onze klassen.

De lessen zijn interessant, doordat onze leerkrachten kiezen voor methodes, op papier en digitaal, die bij ons passen en deze verrijken met bijvoorbeeld extra tijd, een thema-les en leesboeken over een bepaald onderwerp. Mijn leerkracht praat veel met de andere leerkrachten over hoe ze lesgeven en hoe zij de basisvaardigheden steeds beter kunnen meegeven. Daardoor is het voor mij duidelijk wat er van mij wordt verwacht en wat ik van mijn leerkracht kan verwachten. Ik mag van mijn leerkracht meepraten over wat ik leer en hoe ik dat doe. Mijn leerkracht kent mij echt!

Op onze school krijgen we goede instructie en daarna mogen we de lesstof verwerken in een schrift, op een tablet of laptop. Zo word ik ook digitaal steeds vaardiger. Mijn leerkracht helpt mij om zelfstandig oplossingen te bedenken op verschillende manieren. Iedereen kan dat. Als je door onze school loopt merk je aan alles dat er wordt geleerd.

We krijgen de ruimte om de school te gebruiken als oefenplek voor de echte wereld.

Kortom, we zijn verantwoordelijk voor onszelf en we kijken naar elkaar om. We zijn betrokken bij elkaar en we worden steeds een beetje beter. “Op het Middelpunt zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet!